Shockwave

Extracorpereal ShockWave Therapy (ESWT) oftewel Shockwave is een  relatief nieuwe revolutionaire behandelmethode, speciaal bedoeld voor behandeling van chronische spier- en peesaandoeningen, zoals:

• Hielspoor, fascitis plantaris
  • Tennis- en golferselleboog
  • Schouderpijn
  • Achillespees klachten

Shockwave kent zijn oorsprong in de technologie van de niersteenvergruizing. Deze schokgolfmethode, waarmee urologen al tientallen jaren nierstenen succesvol verwijderen zonder te opereren, wordt sinds het  begin van de negentiger jaren van de vorige eeuw in aangepaste vorm gebruikt voor de behandeling van aandoeningen in het bewegingsapparaat.

De effecten van de behandeling zijn:

• Verbetering van celmetabolisme
  • Verbeteren van weefseldoorbloeding
  • Verminderen van spierspanning (tonus)
  • Afname van kalkdepots

Met name peesblessures die hardnekkig zijn kunnen met shockwave effectief worden behandeld. Zo worden de verhardingen in de pezen aanzienlijk minder en verdwijnen kalkafzettingen. De doorbloeding in de pees wordt geoptimaliseerd waardoor het lichaam zelf weer de weg naar volledig weefselherstel weet te bereiken.

Behandeltrajecten met shockwave zijn doorgaans kort vergeleken met de meer conservatieve benaderingswijzen. De bijwerkingen zijn minimaal en er is vrijwel meteen sprake van pijnvermindering en verbetering van de beweeglijkheid. Er is inmiddels veel wetenschappelijk onderzoek gedaan en gepubliceerd naar de werking van de shockwave. Bij de nieuwste apparatuur, waar wij gebruik van maken, zijn er inmiddels meer dan 20 wetenschappelijke behandelprotocollen ingebouwd.

Naast shockwave is oefentherapie heel belangrijk en kan eventueel medical taping worden toegepast. Door de echografie in te zetten kan de shockwave behandeling beter worden toegepast en het herstel in kaart worden gebracht.

Comments are closed.